۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه



گفتگوی اختصاصی کیانوش رشیدی،
خبرنگار و برنامه ساز رادیو صدای ایران
(هوستون-ایالات متحدۀ آمریکا)
با شاهزاده رضا پهلوی در شهر بُن(آلمان)




همانگونه که پیشتر به آگاهی رسید، در روزهای بیست و ششم، بیست و هفتم و بیست وهشتم ماه مارس سال 2010 میلادی، کنفرانس سالانه و سه روزۀ انجمن جهانی حقوق بشر در شهر بُن در آلمان برگزار شد.
درچارچوب این کنفرانس که حامی اصلی امسال آن، آقای "یژی بوزک"، نخست وزیر پیشین لهستان و رییس کنونی پارلمان اروپا بود، شخصیت های ایرانی نیز شرکت داشتند.
بنابر گزارش رسانه های گروهی آلمان، شاهزاده رضا پهلوی، اصلی ترین مهمان کنفرانس نام برده شده در بالا بود.
شاهزاده رضا پهلوی، در طول این کنفرانس سه روزه، بارها در نشست های گوناگون آن شرکت کرد. شاهزاده رضا پهلوی در این نشست ها، در بارۀ اوضاع کنونی ایران و بویژه در بارۀ نقض حقوق بشر از سوی رژیم اشغالگر جمهوری اسلامی در میهن ما، سخنرانی کرد.
سخنان شاهزاده رضا پهلوی در رسانه های گروهی آلمان و در رسانه های گروهی فارسی زبان در برون مرز بازتاب گسترده ای داشت.
در طول کنفرانس سه روزۀ انجمن جهانی حقوق بشر در بُن، رسانه های گروهی فارسی زبان و آلمانی زبان با شاهزاده رضا پهلوی به گفتگو پرداختند که بخش فارسی"دویچه وله"، رادیو صدای آلمان(دویچلند فونک)، "زِنیت"(ارگان رسمی کلیساهای کاتولیک جهان، که از سوی واتیکان منتشر می شود)، از جملۀ این رسانه ها می باشند. در آستانه و پیش از سفر شاهزاده رضا پهلوی به آلمان، گروه نویسندگان هفته نامۀ "اشپیگل"، با شاهزاده رضا پهلوی دیدار و گفتگو کردند. متن این گفتگو در ویژه نامۀ هفته نامۀ "اشپیگل"، که به ایران اختصاص داشت، چاپ شد.
در طول کنفرانس،شاهزاده رضا پهلوی با مهربانی، دو گزارشگر ایرانی را نیز برای گفتگو پذیرفت و به این دو گزارشگر امکان داد که پرسش های خود را با ایشان مطرح کنند: خانم اختر قاسمی، خبرنگار-عکاس، مقیم آلمان، که از سوی سایت "گویا" و "رادیو زمانه" در این کنفرانس حضور داشت و اینجانب( کیانوش رشیدی، ساکن آلمان و خبرنگار و برنامه ساز رادیو صدای ایران در هوستون ایالات متحده آمریکا).
گفتگوی شنیداری من با شاهزاده رضا پهلوی، بلافاصله از رادیو و تلویزیونهای فارسی زبان در برون مرز و از جمله رادیو صدای ایران-هوستون؛ برنامۀ تلویزیونی "ایرانبزرگ"، به مدیریت آقای سعید شمیرانی در تلویزیون"آریا"؛ برنامۀ "با هم میهنان" به مدیریت آقای "آرین وطنخواه" در تلویزیون"آریامهر"، پخش شد و در شبکه های اجتماعی اینترنتی و از جمله در "یوتیوب بین المللی "، "آی رپرت- سی اِن.اِن" و دیگر "یوتیوب"(یوتیوب ایرانیان در کانادا، یوتیوب ایرانیان در انگلستان، یوتیوب به زبان چینی و ژاپنی و...) و سایت های فراگیر همچون "پارس دیلی نیوز دات کام"،"سایروس نیوز دات کام"، سایت "رادیو بیست وچهارساعته صدای ایران-لس آنجلس"، سایت "تلویزیون یک"(کانال وان)، "مردم تی وی دات کام" و... قرار گرفت.
توجه رسانه های گروهی آلمان و رسانه های فارسی زبان در برون مرز به سفر شاهزاده رضا پهلوی به آلمان، از نقش بسیار مهم شاهزاده رضا پهلوی در اوضاع کنونی و آیندۀ سرزمین ما حکایت می کند.
گفتگوی اینجانب با شاهزاده رضا پهلوی، بصورت نوشتاری و با اندکی ویراستاری، در زیر می آید.
کیانوش رشیدی
بیست وپنجم فروردین ماه سال 7032 ایرانی
چهاردهم آوریل سال 2010 میلادی


*************




با شاهزاده رضا پهلوی
ششم فروردین ماه 7032 ایرانی
بیست وششم ماه مارس سال 2010 میلادی

************




کیانوش رشیدی:شاهزاده رضا پهلوی! درود می فرستم به شما از طرف شنوندگان رادیو صدای ایران در هوستون ایالات متحده آمریکا. به شما درود می فرستم از سوی مدیریت و کارکنان رادیو صدای ایران در هوستون. سال نو را به شما شادباش می گویم . امروز زادروز زرتشت بزرگ است، این روز را نیز به شما شادباش می گویم.


شاهزاده رضا پهلوی: سپاسگزارم، مرسی.


کیانوش رشیدی: شاهزادۀ گرامی! شما در سی و یک سال گذشته همواره تلاش کرده و تلاش می کنید که در راه اتحاد بین نیروهای سیاسی مخالف رژیم اشغالگر جمهوری اسلامی، یک وحدت بوجود بیاید. آنچه که امروز در شهر "بُن" اتفاق افتاد، یکی از آن گام هایی است که شما همواره خواستید که برداشته بشود و این گام برداشته شد. شما چه دورنمایی در آینده را می بینید که ما چنین جلساتی داشته باشیم و پیوندهایی میان شما و رهبران و مسئولین دیگر سازمانهای و احزاب اپوزیسیون در خارج از کشور ایجاد بشود.


شاهزاده رضا پهلوی: ببینید همانطور که فکر کنم برای خیلی از هم میهنانمان واضح است، امروز ما مواجه با یک مسئله ای هستیم که واقعا این یک مسئلۀ ملی است، یعنی مسئله ای است که خیلی فراتر از یک اندیشۀ حزبی و یا ایدئولوژیک، مواجه ما است و آن هم نظامی است که همچنان نقض کامل حقوق بشر و نبود آزادی در ممکلت ما را زیر دستش ما امروز متاسفانه بعنوان یک ملت می کشیم. همانطور که هم میهنان هم می دانند من بطور کلی معتقد هستم به یک راهکار و و یک آلترناتیو این نظام، در قالب یک نظام دمکراتیک و سکولار، و فکر می کنم بسیاری از جریانات سیاسی طرفدار دمکراسی در ایران، از هر جریانی که باشند، چپ یا راست؛ جمهوری خواه و یا مشروطه خواه، در نهایت و در کل می توانند هم سو و هم خواست باشند در آنچه که فکر کنم بستر مشترک خیلی هاست، یعنی حق انتخابات آزاد، حقی که مردم بتوانند تصمیم برای خودشان بگیرند که اصلا این نظام را می خواهند و یا نمی خواهند و در صورتی که نمی خواهند، چه چیزی را در مقابل داشته باشند. این یک موضوع جمعی است که مختص هیچ گروه و حزب خاصی نیست، بلکه خواستۀ نهایی و خواستۀ اکثریت مردم کشورمان است. بنابراین هرچه چقدر بیشتر هماهنگی و همسویی باشد، از نظر اینکه سر این مسایلی که می شود توافق وسیعی را ایجاد کرد و بر این محور همکاری و هماهنگی کرد، قطعا کار مخالفین نظام را خیلی موثرتر و نهایتا ساده تر خواهد کرد. در اصل حمایت بایستی از خواسته های مردم باشد و اکثریت مردم، بخصوص فعالین داخل کشور به آن شکل آنقدر نیازمند این نیستند که یک عده بخواهند فرض بکنید از خارج برایشان تعیین تکلیف بکنند، بلکه واقعا محتاج این هستند که تا آنجایی که ممکن است بتوانیم از خواسته هایشان حمایت، حالا چه فکری، چه ابزاری و اتصالشان به خودی و در سطح بین المللی انجام بشود که این درواقع جزو کارهایی است که به روزش طبعا سازمانها و فعالین سیاسی دارند انجام می دهند. حال چه در بخش حقوق بشرش، چه در بخش اطلاع رسانی اش و از نظر سازمانی و ساختاری. البته یک سلسله کمبودهایی در صحنه مشاهده می شود که امیدواریم از این طریق بتوانیم آن را برطرف کنیم.


کیانوش رشیدی: با سپاس از شما شاهزادۀ گرامی، با توجه به پرسش پیشین و پاسخی که شما به آن دادید، آیا این امکان وجود دارد که در آیندۀ نزدیک میان شاهزاده و رهبران دولتهای اروپایی و دولت ایالات متحده آمریکا، نه در سطح کنگره، چون ما ایرانیان می دانیم شاهزاده همواره تماس ها را در سطح کنگره، در سطح تماس با نمایندگان مجالس کشورهای مختلف داشته اند. با توجه به آنچه امروز در کشور ما پیش آمده است، آیا این امکان وجود دارد، با توجه به جنبشی که ما پشت سر گذاشته ایم وامیدواریم که فروننشسته باشد، آیا این وجود دارد که شاهزاده در آیندۀ نزدیک بار رهبران کشورهای اروپایی و آمریکا دیدار بکنند، همان کاری را رهبران کشورهای اروپایی انجام بدهند که برای نمونه دالایی لاما را می پذیرند، یا آن هنگام بانو آنگ سن سوچی[رهبر مخالفان دولت برمه] را پذیرفته بودند، یا رهبران اپوزیسیون در دیگر کشورها را. آیا چنین امکانی از دیدگاه شاهزاده وجود دارد؟


شاهزاده رضا پهلوی: زمانی که دولتمردان کشورهای خارج، علی الخصوص کشورهای با نفوذ و کلیدی فرض بکنید اروپا و یا حتی آمریکا متوجه بشوند که فراتر از صرفا محدوکردن دیالوگشان با این نظام و معرفین این نظام، بایستی فراتر از آن با مردم ایران و نمایندگان نهضت های دمکراسی خواه و آزادی خواه مخالف نظام هم باشد، آن موقع زمینۀ اینگونه دیالوگ ها خیلی بیشتر فراهم می شود، منجمله با شخصیت هایی مثل خود من که می توانیم در سطح بالایی، در سطح خیلی رسمی تری بقول معروف با رهبران این کشورها ارتباط داشته باشیم.البته در طول این سالها فرصت های بوده که من بتوانم-نه به شکل الزاما رسمی اش- ولی به شکل رسمی اش ارتباطاتی در بالاترین سطوح داشته باشم. ولی فکر می کنم یک مقدار امروز زمینۀ این کار از دید شرایط عینی کشورمان، بی صبری ای که مردم ایران امروز دارند نشان می دهند در اینکه دیگر این مسئله از این حرف ها گذشته، دنیایی که بنوعی واقعا مستاصل شده از دست این نظام و متوجه شده که علیرغم تمام تلاشهایی که بتوانند بنوعی این مسایل را رفع کنند، همچنان سرسختی نشان داده است این رژیم. مضافا بر ادامه رفتار ناپسندش با خود مردم کشورمان،فکر کنم زمینۀ این برخوردها را خیلی بیشتر فراهم خواهد کرد. بنابراین من هم به سهم خود امیدوار هستم که برای من نیز فرصت هایی بوجود بیاید که بتوانم در سطوح خیلی بالا با مسئولین دولتهای کشورهای مختلف، وارد صحبت های جدی و مذاکرات در ارتباط با حمایت هایی که می توانند از مردم ایران داشته باشند، با آنها در میان بگذارم.


کیانوش رشیدی: با سپاس دوباره از شما شاهزاده. من آخرین پرسش خود را با شما در میان می گذارم. و پرسش بدین شکل است که شما در گفتگویی با رادیو سرتاسری سوئد[بزبان فارسی]، بویژه به انسانهای ایرانی هوادار پادشاهی در ایران اشاره کردید و ار آنها خواستید که در راه شما حرکت کنند. امروزهم [در بُن] همین را گفتید. چه پیامی برای شنوندگان رادیو صدای ایران[هوستون]، که بیشتر آنها هوادار پادشاهی هستند، و چه پیامی برای هواداران پادشاهی[در میهن ما] دارید و چگونه این انسانهای ایرانی می توانند کمک شما باشند؟


شاهزاده رضا پهلوی:ببینید!من فکر کنم که ما در یک فازی هستیم که هر ایرانی دارای هر اندیشه ای که باشد، بمفهوم نوع نظامی که نوع دلخواهش است و یا حزب و ایدئولوژی ای که به آن اعتقاد دارد، امروز مواجه با شرایطی هستیم که اصلا فقدان آزادی و حقوق بشر در ممکلت ما هست. یعنی چه؟ یعنی خیلی قبل از اینکه خواستار یک آلترناتیو خاص و یا شکل نظام خاصی باشیم، قبل از هرچیز بایست طرفدار خواستار آزادی، دمکراسی و حقوق بشر باشیم. به همین منظور فکر می کنم کسانی که خودشان را طرفدار من می شناسند و کسانی که اصولا طرفدار نظام پادشاهی هستند، مسئلۀ شکل نظام را بایستی به زمانی موکول بکنند که این سوال در آن زمان پرسش خواهد شد که در فرم نهایی دمکراسی آیندۀ کشور، آیا از نوع فرض کنیم نظام پادشاهی، اکثریت مردم خواهان آن هستند و یا فرض کنیم از فرم جمهوری آن؟ خوب طبیعتا طرفداران نظام پادشاهی آن زمان می توانند، تمایل خودشان را از طریق آن انتخاب بکنند. ولی امروز وقت بحث بر سر جمهوری و یا پادشاهی مطرح نیست. مسئلۀ آزادی ایران مطرح است، مسئلۀ حق انتخابات آزاد که موجود نیست هست. مسئله این است که میزان تصمیم گیری و میزان مشخص کردن خواست مردم،صندوق رأی است که امروز از مردم گرفتند. اولین دغدغه و اولین اولویت ما این هست. بنابراین من به شکل اخص از طرفداران نظام پادشاهی می خواهم که مسئلۀ اولیه شان، مسئلۀ آزادی، دمکراسی و حقوق بشر باشد و رأی خودشان را آن روزی که زمانش خواهد رسید، به نوع نظام دلخواه خودشان بدهند و کلا امروز فقط اکتفا بکنند به دفاع از اصل دمکراسی و حقوق بشر.همین خواسته را از سایر هم میهنمانم[نیز] دارم. ولی طبیعی است که از طرفداران طبیعی خودم ، این انتظار را به شکل اخص داشته باشم که به همین منظور هم باز مجددا آن را بیان می کنم.


کیانوش رشیدی: شاهزادۀ گرامی! از شما بسیار، بسیار سپاسگزارم. با این همه دغدغه هایی که دارید.با این همه سفرها از این سو به آنسوی جهان، وقتتان را در اختیار رادیو صدای ایران در هوستون ایالات متحدۀ آمریکا قرار دادید. برای شما تندرستی آرزو می کنم. برای خانوادۀ شما، برای شاهدخت های گرامی، برای پرنسس عزیز، شهبانوی گرامی و تمام خاندان پادشاهی ما!


شاهزاده رضا پهلوی: خیلی سپاسگزارم ازتون، و با درود مجدد به هم میهنان عزیز، و باشد که این آخرین نوروز ما در خارج از مملکت ما بوده باشد، برای آنهایی که در خارج از کشور زندگی می کنند.


کیانوش رشیدی: سپاس بسیار شاهزادۀ گرامی!

هیچ نظری موجود نیست: